(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

 

      عنوان                                                                                                      صفحه

                                                                                                                                                  

فصل اول: کلیات تحقیق

1- 1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….2 

1-2بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………….3 

1-3 اهمیت وضرورت اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………….6   

1-4 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………6

1-5فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………7

1-6جامعه………………………………………………………………………………………………………………………………….8 

1-7 مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………8

1-8 قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………9

1-8-1قلمرو موضوعی……………………………………………………………………………………………………………….9

1-8-2قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………….9

1-8-3 قلمروزمانی…………………………………………………………………………………………………………………….9

1-9 تعریف واژه ها واصطلاحات فنی و تخصصی………………………………………………………………………….9

1-9-1تعریف مفهومی………………………………………………………………………………………………………………9

1-9-2تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………….10

1-10مراحل تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………11

1-11ساختار پایاننامه………………………………………………………………………………………………………………….12

جمع بندی فصل اول………………………………………………………………………………………………………………….13

فصل دوم: ادبیات تحقیق

2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….15

بخش اول : مدیریت زنجیره تامین  …………………………………………………………………………………….16

2-2 تاریخچه مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………17

2-3 تعاریف ومفاهیم مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………19

2-4 اجزاء زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………………20

2-5 ابعاد مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………………………21

2-6 زنجیره تامین اصلی(محوری)………………………………………………………………………………………………23

2-7 زنجیره های تامین داخلی……………………………………………………………………………………………………23

2-8 زنجیره های تامین خارجی …………………………………………………………………………………………………24

2-9 زنجیره ارزش …………………………………………………………………………………………………………………….25

2-10  مدل های زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………26

2-11 طرح کلی زنجیره تامین………………………………………………………………………………………………………28

2-12 فرایند های عمده مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………………….28

2-13 فازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….30

2-13-1 فازاول: طراحی مفهومی………………………………………………………………………………………………….30

2-13-2 فاز دوم: طراحی جزییات و تست……………………………………………………………………………………30

 2-13-3 فاز سوم: پیاده سازی…………………………………………………………………………………………………….31

2-14  عملکرد مدیریت دربرابرچالش های زنجیره تامین………………………………………………………………31

2-15 انواع زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………………32

2-16 نتیجه گیری بخش مدیریت زنجیره تامین………………………………………………………………………………35

بخش دوم: مدیریت کیفیت زنجیره تامین ………………………………………………………………………….36

2-17 کلیات مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….37

2-18 تعاریف مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………37

2-19 اصول ومفاهیم TQM و SCM و ارتباط بین آن ها ……………………………………………………………….38

2-20 تکامل مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….40

  2-21 اصول مدیریت کیفیت جامع………………………………………………………………………………………………41

2-22 جمع بندی بخش مدیریت کیفیت زنجیره تامین……………………………………………………………………43

بخش سوم: برنامه ریزی نابع سازمانی( ERP )………………………………………………………………44

2-23 برنامه ریزی منابع سازمان ERP…………………………………………………………………………………………45

2-24 سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی………………………………………………………………………………………45

2- 25 مدیریت زنجیره تامین وبرنامه ریزی منابع سازمانی……………………………………………………………….46

2-26 استقرارسیستم برنامه ریزی منابع سازمان……………………………………………………………………………….46

2-27 مزایای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی……………………………………………………………….47

2-28 چالش های سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان…………………………………………………………………47

2- 29  دلایل موفقیت  ERPدر ایران…………………………………………………………………………………………48

2-30 نتیجه گیری بخش برنامه ریزی منابع سازمانی………………………………………………………………………49

بخش چهارم: شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه…………………………………………………………………50

2-31 صنعت پتروشیمی………………………………………………………………………………………………………………51

2-32 تاریخچه شرکت پتروشیمی ………………………………………………………………………………………………51

2-33 ماموریت اصلی شرکت……………………………………………………………………………………………………….52

2-34 شرکت پلیمـر کرمانشـاه (سهامی خاص)………………………………………………………………………………52

2-35 مشخصات طرح…………………………………………………………………………………………………………………53

2-36 کاربرد محصولات………………………………………………………………………………………………………………53

2-37 پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………54

2-37-1 پیشینه داخلی………………………………………………………………………………………………………………54

2-37-2 پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………….56

جمع بندی فصل دوم………………………………………………………………………………………………………62

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………64

3-2 نوع روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………64

3-3 قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….65

  3-3-1 قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………………………66

  3-3-2 قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………66

  3-3-3 قلمرو زمانی……………………………………………………………………………………………………………………66

3-4 جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………66

  3-4-1 جامعه……………………………………………………………………………………………………………………………66

    3-4-2 نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………….66

          3-5 روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………67

3-6 روایی ابزار تحقیق………………………………………………………………………………………………………………69

3-7 پایایی ابزارتحقیق………………………………………………………………………………………………………………69

3-8 تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….71

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………73

4-2آمار توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………….74

4-2-1 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه…………………………………………………74

4-2-2 سنجش وضعیت متغیر های تحقیق………………………………………………………………………………….77

4-3 آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………78

4-3-1 بررسی نرمال بودن داده ها با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف……………………………78

4-4 محاسبه همبستگی بین متغیر های تحقیق ……………………………………………………………………………79

4-5 مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیه های پژوهش……………………………………………………81

4-5-1 مدل ساختاری پژوهش…………………………………………………………………………………………………81

4-5-2 شاخص های برازش…………………………………………………………………………………………83

4-5-3 آزمون فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………….86

جمع بندی فصل چهارم………………………………………………………………………………………………………….104

فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها

5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….91

5-2 نتایج برگرفته از آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………… 91

5-3 پیشنهاد های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….94

5-3-1 پیشنهاد براساس یافته ها……………………………………………………………………………………………….94

5-3-2 پیشنهادهای آتی…………………………………………………………………………………………………96

5-4 محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………96

پیوست ها و ضمائم…………………………………………………………………………………………………………………97

فهرست منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………….100

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………….100  

منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………102  

چکیده

   مدیریت کیفیت زنجیره تامین رویکرد جدیدی است که در سال های اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده است. یک رویکرد یکپارچه سازی برای برنامه ریزی و کنترل مواد و اطلاعات می‌باشد که از تامین کنندگان تا مشتریان جریان دارد. که این امر با وجود نرم افزارERP بهتر صورت می پزیرد. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان جریان اطلاعات، پیاده سازی، کنترل، درمورد منابع و محل استقرار شرکت ها را در مکان های مختلف بهبود می بخشند. در این مطالعه که با هدف بررسی تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین با بهره گرفتن از سیستم های ERP  در عملکرد شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه صورت گرفته ، ابتدا برای نوشتن فرضیه ها از مدل مفهومی و سپس از روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. این مطالعه در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد که برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید، در یک تقسیم بندی دیگر این تحقیق در دسته توصیفی به روش پیمایشی از لحاظ زمانی مقطعی و از لحاظ محیط جفرافیایی، قیاسی می باشد. که برای تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی داده ها از آزمون K-S ، ضریب همبستگی، مدل معادلات ساختاری، برازش مدل و…  با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 16  ،AMOS 20  استفاده گردید. در نهایت پس از آزمون فرضیه ها نتایج حاکی از آن است که به کارگیری ERP در مدیریت کیفیت زنجیره تامین در افزایش و بهبود عملکرد و برتری رقابتی شرکت پتروشیمی موثر می باشد.

واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت، سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، زنجیره تامین، عملکرد سازمانی.

 1-1مقدمه

   امروزه مهمترین عامل برای موفقیت شرکت ها در بازار رقابتی، برآورده کردن نیازهای مشتریان است. شرکت ها پی برده اند که بهینه سازی عملیات در چهار دیواری شرکت برای دستیابی به سرآمدی کسب وکار کافی نیست، بنابراین برای بهبود عملکرد از یک طرف به مشارکت تامین کنندگان در بهبود کیفیت و از طرف دیگر برآورده کردن خواسته های مشتریان نیاز دارند( کهنعلی،1387). در رقابت های جهانی موجود در عصر حاضر، باید محصولاتی متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد. خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمات رسانی سریع، موجب افزایش فشار هایی شده است که قبلا وجود نداشته است، در نتیجه شرکت ها بیش از این نمی توانند به تنهایی از عهده تمامی کارها بر آیند. در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند. اینک سازمان ها دریافتند جهت بقاء خود در محیطی که تنوع و مسئولیت پذیری آن ها بالا باشد، باید قادر باشند تا خود را با تغییرات آینده تطابق دهند. نیازمندی های مشتری به طور مداوم در حال تکامل بوده و چرخه عمر محصول نیز کوتاه تر می گردد. بنابراین، زنجیره تامین  می بایستی بتواند به بازار پاسخ دهد. در کسب و کار دنیای امروزی، مدیریت زنجیره تامین به عنوان ابزاری جهت دستیابی به سود اقتصادی کوتاه مدت و مزیت رقابتی بلند مدت محسوب می گردد. مدیریت زنجیره تامین به عنوان مجموعه ای از رویکردها و تلاش هایی به شمار می رود که از تولید کنندگان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان حمایت نموده و زنجیره ارزش را به گونه ای هماهنگ می نماید که محصولات در مقادیر مناسب، و مکان مناسب تولید و توزیع گردیده تا در نتیجه رضایت مشتری حاصل گردد(ملکی،1392). براین اساس فعالیت هایی نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدمت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلا همگی در سطح شرکت انجام می شده اند، اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مساله کلیدی در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی این فعالیتها است. امروزه مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک دردنیا مطرح است. مدیریت زنجیره تأمین [1]SCM پدیده ای است که در دهه 90 میلادی ظهور یافته و  اینکار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند. در حالت کلی زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل می شود که رسما ازیکدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهای مواد، اطلاعات و جریانهای مالی به یکدیگر مربوط می شوند. این سازمانها می توانند بنگاه هایی باشندکه مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولید می کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی ازاین سازمانها در نظرگرفت(نقاده،1391). همچنین اجرای ERP[2] شرکت ها را توانمند می سازد به سمت یک مدل شرکت تجاری گسترش یافته که ارزش اقتصادی را از طریق مجموع زنجیره تامین افزایش می دهد، حرکت کنند. به منظور بهره مند شدن ازکارایی و بازدهی زنجیره تامین، شرکت ها نیازمند مبادله حجم انبوهی از اطلاعات عملکردی برنامه ریزی، اعم از اطلاعات قرارداد های سالیانه و گزارش های دوره ای تا زمان واقعی می باشند (اسکات و کندی، 2000)[3]. بنابراین در دنیای رقابتی امروزه سازمان ها باید با مدیریت کیفیت توانمند زنجیره تامین و برنامه ریزی منابع سازمانی سطح  تولید و خدمات رسانی، را در جهت رفع خواسته های مشتریان با بهره گرفتن از منابع وامکانات موجود و یکپارچه سازی در سطح دیگر سازمان های زنجیره تامین با  کمترین هزینه، افزایش دهد. در این رساله ما به دنبال بررسی تاثیر پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر روی مدیریت کیفیت زنجیره تامین هستیم از این رو، در این فصل از رساله به توضیح کلیات پژوهش می پردازیم و در فصول بعدی، شرح و بسط موضوع را پی خواهیم گرفت.

 

1-2 بیان مساله

    با اینکه در سال های اخیر توجه زیادی به مفهوم زنجیره تامین شده است ولی توجه به ارتباط متقابل آن با دیدگاه مدیریت کیفیت در اغلب موارد بسیار سطحی و در قالب موضوعات فرعی پرداخته شده است. اگرچه اهمیت مدیریت کیفیت جامع در سراسر دنیا پذیرفته شده است اما جا دارد که افراد رویکرد تمرکز یافته ­تری را برای ارزیابی موضوعات مدیریت کیفت در بستر زنجیره تامین داخل و خارج شرکت­ها به کار بندند. تاثیر جنبش کیفیت بر بازار جهانی در30 سال اخیر این بوده است که بین شرکت­هایی که اقدام به استفاده از نظریات مشتریان در طراحی و تولید کرده اند نسبت به شرکت­هایی که چنین نکرده ­اند اختلاف وجود دارد و این اختلاف در سود و زیان آنها منعکس شده است. در دهه گذشته شرکت­ها نه تنها نیازمند بهبود بی وقفه کیفیت بوده ­اند بلکه ضرورت داشته تا در بازارهای دنیای در حال تغییر روز­افزون به طور سریع و کارا رقابت نمایند در نتیجه فلسفه­ای به نام مدیریت زنجیره تامین مطرح شد که به معنی همکاری بین سازمانی شرکت­ها و ادغام اقدامات استراتژیک و نیز فرایندهای بالا دستی و پایین دستی آنان به منظور تعالی در فرایند­های کسب­ و­کار می­باشد. مدیریت کیفیت زنجیره تامین عبارت است از هماهنگی رسمی و یکپارچه سازی فرایندهای کسب ­وکار کلیه سازمان­های عضو شبکه تامین برای اندازه ­گیری، تجزیه­ و­تحلیل و بهبود مستمر محصولات، خدمات و فرایندها به منظور اینکه ایجاد ارزش کرده و رضایت مشتریان را کسب نماید(رابینسون و مالهوترا،2005)[4].

 در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای موردانتظار مشتریان، سازمان­ها به طور فزاینده­ای به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ی نیازهای مشتریان علاقه ­مند شدند. در دهه 90 میلادی، به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانائی­های شرکت کافی نیست، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با ت­های توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نگرشی، رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. سیستم­های اطلاعاتی که در دهه­های گذشته مورداستفاده قرار می ­گرفت دارای ضعف و یا عدم برخورداری ازمزیتی بودند که همان یکپارچگی سیستم­ها است. فعالیت­های درون سازمان درارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. این ارتباط سبب می­شود برای برنامه ­ریزی هریک از این فعالیت­ها در زنجیره ارزش نیازمند اطلاعاتی از سایر حوزه­های کارکردی باشیم. از این رو یکپارچگی سیستم­های اطلاعاتی سبب تسهیل و تسریع برنامه ­ریزی منابع سازمانی می­شود. کاهش فعالیت­های اضافی و فعالیت­های مازاد، برنامه ریزی جامع و دقیق و حصول تصمیم گیری­های دقیق­تراز مزایای یکپارچگی است. سیستم­های برنامه ­ریزی جامع منابع سازمان بر محور پاسخ­گویی به این نیاز شکل گرفتند. به طور خلاصه برنامه ریزی منابع سازمان را می توان راهکاری یکپارچه برای برنامه ­ریزی و مدیریت تمامی منابع سازمان تعریف کرد(شفیع­زاده، 1383).

در دو دهه اخیر با تحولاتی که در بازارهای جهانی شکل گرفته است، مدیریت زنجیره تامین نیز با چالش­های متعددی رو برو شده است و رویکردهای سنتی به مدیریت زنجیره تامین کارائی خود را از دست داده اند. در نتیجه تلاش­های زیادی در زمینه بهبود زنجیره تامین انجام شده است(رومانو و وینلی، ٢٠٠١ )[5] زیرا محققان دریافتند که در مدل­های موجود مدیریت زنجیره تامین کاستی هایی وجود دارد که اثر بخشیشان را مختل کرده است. بنابراین به کیفیت بعنوان یک متغیر استراتژیک توجه کرده اند که نه تنها در شرکت­های منفرد بلکه در زنجیره تامین که شرکت بخشی از آن است، باید مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت سطح کیفیتی که مشتری نهایی دریافت می کند، نتیجه اقدامات مدیریت کیفیت هر واحد در زنجیره تامین است و هر شرکت مسئول نتایج نهایی است. این به معنی جا به ­جایی در رویکرد مدیریت 




دانلود فایل کامل این پایان نامه




مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها